Er zijn steeds meer verkeersongelukken in Nederland. In 2022 waren er 122.000 verkeersongelukken, een stijging van 6,8 procent ten opzichte van 2021. Het gaat om alle ongelukken in het verkeer met auto’s, fietsers en voetgangers. Maar waar komt de stijging door?
Een auto-expert ziet het aantal verkeersdeelnemers elk jaar stijgen. Volgens hem komt dat doordat er steeds meer auto’s zijn. Volgens het CBS waren er in 2020 ongeveer 8,5 miljoen auto’s. In 2023 bijna 9 miljoen auto’s.
Hoe meer auto’s, hoe meer risico op een ongeluk. De ongelukken gebeuren ook veel op het fietspad, want elektrische fietsen gaan veel harder dan normale fietsen. Vroeger kon je als automobilist veel makkelijker een fietser inhalen, maar nu is dat lastiger door de hoge snelheid van de elektrische fietsen.
Er wordt ook steeds meer online gewinkeld, waardoor er meer bestelbusjes op de weg rijden. Vorig jaar ontstonden ook de flitsbezorgers, die de verkeersregels negeren.
En doordat de mensen tijdens corona veel minder gingen rijden en meer gingen thuiswerken, zijn ze nu meer onzeker geworden tijdens het autorijden. Dat geeft ook meer ongelukken.
De onveiligste gemeente is Ouder-Amstel (Noord-Holland, vlakbij Amsterdam), met 31,3 ongelukken per 1000 inwoners. De gemeente weet van de cijfers. Ze zeggen dat de gemeente een kleine gemeente is met 140.000 inwoners, waardoor de berekening van het aantal ongelukken niet helemaal eerlijk is.
Daarnaast is er volgens de gemeente veel verkeer tussen Duivendrecht en Amsterdam. Ook heeft de gemeente een fietsroute, die heel populair is bij fietsers. Dus hoe meer mensen op de weg, hoe meer kans op een ongeluk. De gemeente is al bezig met maatregelen, zoals het instellen van 30 km/u-zones en verbeteringen van fietspaden.
De auto-expert denkt ook dat het invoeren van meer 30 km/u-zones in het land kan helpen. Bij een botsing bij 30 km/u is de kans op gewonden minder dan bij 50 km/u. Ook kan het ervoor zorgen dat minder mensen de weg op gaan. Bij een lagere maximumsnelheid gaan mensen niet meer voor de auto kiezen, net zoals bij hogere parkeerkosten.
Ten slotte adviseert de auto-expert automobilisten om tijdens het rijden volledig offline te gaan, dus ook niet handsfree te bellen. Zo blijft de focus van de automobilist bij het rijden.