De ANWB krijgt steeds meer klachten over verblinding op de weg door te felle koplampen. Hierdoor kunnen gevaarlijke situaties op de weg ontstaan.
Volgens de ANWB komt dit doordat lampen steeds kleiner zijn geworden en ledlampen zijn. Deze kleinere lampen kunnen dezelfde hoeveelheid licht uitstralen als oude koplampen vroeger, maar zijn ook veel feller geworden.
Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat acht op de tien mensen last heeft van verblindende koplampen. Hierdoor kijken ze heel even weg of knijpen hun ogen heel even dicht. Dat kan gevaarlijk zijn, want als je weer kijkt op de weg, moeten jouw ogen weer wennen. Je rijdt ondertussen wel door en er kan veel gebeuren in de tussentijd.
De ANWB denkt dat er vast wel ongelukken zijn ontstaan door verblinding, maar dit is nog niet officieel onderzocht.
Bij nieuwe auto’s schijnen de lampen ook direct op de weg. Bij oude auto’s is dat niet zo; het licht schijnt eerst in een soort spiegel en dan pas op de weg. Dat is minder fel.
De ANWB vraagt samen met negen andere Europese automobilistenbonden aan de Europese Commissie om nieuwe regels om felle koplampen tegen te gaan.
De BOVAG [belangenbehartigingsorganisatie voor weggebruikers, red.] zegt dat de automobilisten ook goed moeten kijken naar het afstellen van de koplampen, omdat slecht afgestelde lampen andere weggebruikers kunnen hinderen.
De koplampen kunnen makkelijk verschuiven. De automobilisten moeten deze daarom regelmatig controleren en bijstellen.
Ook kunnen grote auto’s, zoals SUV’s of bestelauto’s, overlast geven. Hun koplampen staan hoger en schijnen zo recht de ogen in van de andere automobilisten die een lagere auto hebben.