DNieuws

In Nederland is er een enorme keus aan alcoholvrije drankjes, zowel in supermarkten als in kroegen. Maar niet alle alcoholvrije dranken zijn echt vrij van alcohol. Wie naar het label kijkt, ziet dat er vaak toch een klein beetje alcohol in zit. 

Europese richtlijnen staan toe dat producten die als alcoholvrij worden genoemd toch een klein percentage alcohol mogen hebben, wat voor verwarring kan zorgen, vooral bij consumenten die absoluut geen alcohol willen drinken. 

In Nederland mogen dranken als bier als alcoholvrij worden genoemd als ze tot 0,1 procent alcohol bevatten, terwijl voor wijn dit percentage op 0,5 procent ligt. Boven deze percentages, tot 1,2 procent, heet het alcoholarm. 

De regels over alcoholvrije producten verschillen echter per land binnen Europa. Bijvoorbeeld, in Duitsland en België mag een drank als alcoholvrij worden verkocht met een alcoholpercentage tot 0,5 procent, terwijl in Spanje dit percentage 1 procent is, en in Italië en Frankrijk zelfs 1,2 procent. Drankjes uit die landen die daar als alcoholvrij worden gezien worden ook in Nederland verkocht als alcoholvrij, maar die drankjes hebben eigenlijk toch alcohol. 

Verkopers begrijpen dat het verwarrend is voor consumenten, maar ze vinden dat zij zich aan de regels houden. Ze vinden wel dat Europese regels duidelijker moeten zijn, omdat het niet eerlijk is dat buitenlandse producten met andere labels in Nederland worden verkocht. 

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) gaat nu bekijken of de naam ‘non-alcoholic’ op etiketten op Nederlandse producten misleidend is. Regels voor anderstalige termen zijn er nu nog niet. Zolang er óók in het Nederlands op het label staat hoeveel alcohol er dan in zo’n ‘alcoholvrij’ drankje zit, mag het. 

Voor consumenten die volledig alcoholvrije dranken willen, is het advies om te kijken naar andere drankjes met een alcoholpercentage van 0,0 procent, om zo zeker te zijn dat er geen alcohol aanwezig is. 

Deel dit

Geef een reactie

Ga naar de inhoud