De ambulancedienst van het noordoosten in Engeland (NEAS) gebruikt nu een nieuw hulpmiddel dat hen helpt in de communicatie met patiënten in BSL (British Sign Language). Het hulpmiddel is een app die beschikbaar is op de iPads van de ambulances, waar een tolk 24/7 beschikbaar is.
Vanaf mei 2024 hebben alle ambulances binnen het gebied nu toegang tot tolken BSL via beeldtelefonie in de SignVideo-app. Ambulancepersoneel kan de app 24 uur per dag, het hele jaar door gebruiken om te communiceren in BSL met patiënten.
In het Verenigd Koninkrijk zijn er ongeveer 151.000 mensen die BSL gebruiken, waarvan 87.000 doof zijn. De app kan nu bijdragen aan een meer effectieve communicatie voor het ambulancepersoneel, vooral bij levensreddende acties, maar ook bij niet-spoedeisende situaties.
NEAS schrijft op hun website dat zij patiëntenzorg van hoge kwaliteit moeten leveren en ervoor moeten zorgen dat alle patiënten snelle en effectieve communicatie krijgen tijdens noodsituaties. Door het partnerschap met SignVideo zal het gemakkelijker worden om te beoordelen welke hulp patiënten die BSL gebruiken, nodig hebben.
De dovenorganisatie van de stad Hartlepool in het noordoosten is blij met deze grote stap om de spoedeisende zorg toegankelijker en inclusiever te maken. Dit zal helpen om meer levens te redden en gelijkheid tussen doven en horenden te bevorderen.
Artikel: Tine Hedin / Teckenrapport
Vertaling + revisie: Jos de Winde