Instagram denkt erover na om een nieuw soort advertentie in te voeren. Bij deze nieuwe vorm worden gebruikers van Instagram verplicht om advertenties te bekijken zonder de mogelijkheid om ze weg te klikken.
Deze nieuwe functie heet ‘Ad break’. Het werd al opgemerkt door verschillende gebruikers op platforms zoals X en Threads. Zij konden niet voorbij de advertentie scrollen en zagen een timer die aftelde tot wanneer ze konden doorgaan.
Deze strategie doet denken aan die van YouTube, waar kijkers in de gratis versie advertenties moeten bekijken voordat ze video’s kunnen bekijken.
Hoewel nog niet alle Instagramgebruikers deze nieuwe vorm van advertenties zien, denkt Meta, die de eigenaar is van Facebook en Instagram, er over na om de nieuwe vorm voor altijd toe te voegen aan Instagram. Hiermee wil Meta dat advertentie meer waarde krijgen.
Deze ontwikkeling komt op een moment dat Meta kritiek krijgt van Europese privacytoezichthouders. Deze toezichthouders hebben tegen Meta gezegd dat het moet stoppen met het aanbieden van advertenties die precies op jou zijn afgestemd.
De toezichthouders hebben gezegd dat Meta onrechtmatig persoonsgegevens verwerkt van gebruikers van Facebook en Instagram. De toezichthouders hebben ook gezegd dat Facebook en Instagram gebruikers niet mogen dwingen om advertenties te accepteren als ze de apps gratis willen gebruiken. Ze vinden dat niet eerlijk.
Het is nog niet zeker wanneer de verandering zal plaatsvinden op Instagram. Meta belooft updates te geven als ze besluiten om officieel iets te veranderen aan het product.