De treinkaartjes worden in 2025 minder duur dan eerst gedacht. In plaats van een stijging van 12 %, gaat de prijs nu met 6 % omhoog. Dit komt door een afspraak tussen het kabinet, de NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Voor 2024 kreeg NS nog 120 miljoen euro van de overheid. Eerst zou de NS dat niet voor 2025 krijgen. Nu krijgt de NS voor 2025 toch 40 miljoen euro van de overheid, en legt het zelf 40 miljoen euro bij. Dat is samen 80 miljoen euro. De rest van 40 miljoen euro gaat naar de reizigers. De treinkaartjes worden daarvoor maar 6 % duurder, i.p.v. 12 %.
Deze ontwikkeling is het resultaat van lange onderhandelingen, omdat er veel kritiek was op de geplande prijsstijging. De NS heeft al een tijd financiële problemen door hogere kosten en minder reizigers sinds de coronapandemie. Hoewel 95 procent van de reizigers is teruggekomen, maakt de NS nog steeds verlies. In de eerste helft van dit jaar verloor de NS 109 miljoen euro. Daarom heeft het bedrijf besloten om 500 banen te schrappen en minder geld uit te geven aan het onderhoud van treinen. Deze besparingen zijn echter niet genoeg om de financiële problemen op te lossen.
De bijna 9 procent verhoging was eerst nodig omdat de inflatie tussen 2021 en 2023 veel hoger was dan verwacht. Hierdoor stegen de kosten voor de NS. Het kabinet en de NS proberen nu manieren te vinden om deze hoge kosten te dekken zonder de reizigers te zwaar te belasten. Staatssecretaris Chris Jansen heeft gezegd dat betaalbaar openbaar vervoer erg belangrijk is. Hij benadrukt dat er hard gewerkt wordt aan een oplossing voor dit probleem op de lange termijn.
Het debat over de spoorsector vindt binnenkort plaats, en er zijn hoge verwachtingen. Reizigersvereniging Rover is blij dat er misschien een oplossing komt en vraagt om snel duidelijkheid voor de reizigers.