Er is op sociale media veel verkeerde informatie: kinkhoest is goed voor de ontwikkeling van je kind, zonnebrandcrème zou kankerverwekkend zijn, en van deodorant word je ziek.
NOS en de grote artsenorganisatie KNMG hadden een enquête gemaakt en gestuurd aan 670 artsen.
Meer dan de helft van de artsen krijgt zeker wekelijks patiënten die met verkeerde informatie komen. Zelfs 14 procent ervaart dit dagelijks of zelfs meerdere keren per dag.
Huisarts Anneke Aarts uit Breda ziet dagelijks patiënten die verkeerde informatie hebben gelezen, vooral over hormonen, vaccinaties en vitamine B12. Ze moet vaak uitleggen waarom deze informatie niet klopt, wat heel veel tijd kost. De enquête toont aan dat verkeerde informatie vooral gaat over vaccinaties, allergieën, vitamines en anticonceptie.
KNMG zegt dat dit een grote belasting voor artsen is, omdat goede voorlichting tijd kost en er geen tijd is voor de patiëntenzorg zelf. Soms accepteert de patiënt de juiste informatie niet, wat vervelende gesprekken geeft tussen de arts en de patiënt. Ook doen patiënten steeds vaker zelf online onderzoek en komen met eigen diagnoses en behandelingen. Ze verwachten dan dat de arts hun verzoeken om medicijnen of scans aanneemt.
Om de verkeerde informatie tegen te gaan, doen artsen verschillende acties op sociale media, zoals online voorlichting tegen vapen of het TikTok-account Dokters Vandaag, waar artsen vragen beantwoorden.
85% van 670 artsen uit de enquête is niet bezig met het tegengaan van verkeerde informatie op sociale media. Omdat ze niet weten hoe, omdat ze vervelende ervaringen hebben gehad toen ze het wel deden of omdat ze het niet hun verantwoordelijkheid vinden.
Volgens KNMG liggen hier kansen om een strategie te ontwikkelen. Artsen, overheid, influencers, media en onderwijs worden opgeroepen om bij te dragen aan de strijd tegen verkeerde informatie. Het is een maatschappelijk probleem dat iedereen aangaat, zegt KNMG.