Coca-Cola bestaat 139 jaar. Ter ere daarvan heeft het bedrijf nu een nieuwe gebarennaam in Amerikaanse Gebarentaal (ASL). Dit werd getoond in een nieuwe versie van de bekende reclame “Hilltop” uit 1971. In het origineel zingen jongeren samen het lied “I’d like to buy the world a Coke”. In de nieuwe versie wordt het lied uitgevoerd zonder geluid, alleen in gebarentaal. De video is opgenomen op de campus van Gallaudet University in de VS. Studenten, medewerkers en oud-studenten doen mee. De video is een eerbetoon aan dovencultuur, identiteit en samenhorigheid.
Vier studenten van Gallaudet hebben samen met Coca-Cola een jaar gewerkt aan het gebaar. Het gebaar bestaat uit de letters C-O-K-E in ASL. Daarna volgt een vloeiende handbeweging die lijkt op Coca-Cola’s rode golvende lint. Sommige mensen vinden het gebaar mooi en krachtig. Anderen vinden het alleen een lettergebaar en geen echt teken.
Het project werd geleid door Storm Smith van Gallaudet University. Hij zegt dat dit een belangrijke stap is voor herkenning van gebarentaal en voor meer inclusie. Op de website van de universiteit vertelt hij dat het bijzonder is dat Coca-Cola het eerste wereldwijde merk is met een gebaar gemaakt door dove studenten. Hij hoopt dat andere bedrijven ook zo’n stap zetten.
Dit project maakt deel uit van een lange samenwerking tussen Coca-Cola en Gallaudet University. Ze werken al samen sinds de jaren 80, onder andere met studiebeurzen, stageplekken en steun voor de dovengemeenschap.
Artikel: Kenny Åkesson / Teckenrapport
Vertaling + revisie: Anne Lijzenga
