Uit onderzoek door NOS op 3 blijkt dat een aantal grote particuliere verhuurders opvallend vaak te veel of onterechte servicekosten vraagt van huurders.
Servicekosten zijn extra kosten bovenop de kale huurprijs en die te maken hebben met wonen. Bijvoorbeeld voor schoonmaak of voor werkzaamheden van de conciërge. Elke maand betaalt de huurder een vast bedrag voor servicekosten.
Xior Student Housing, Plaza Resident Services en Change= zijn enkele van de verhuurders die te hoge servicekosten vragen. Zij zijn verantwoordelijk voor duizenden studenten- en starterswoningen in Nederland.
Als huurders denken dat ze te veel betalen voor servicekosten, kunnen ze naar de Huurcommissie gaan. Die beslist dan of dat klopt.
In de afgelopen vijf jaar ging één op de vier klachten bij de Huurcommissie over servicekosten. In 3812 van de 5595 gevallen kregen huurders gelijk. Verhuurders rekenden gemiddeld jaarlijks 743 euro te veel aan servicekosten.
Het viel op dat de drie grote verhuurders vaak genoemd werden bij die klachten, vooral Xior Student Housing die meer dan vierhonderd keer verloor van de huurders.
De verhuurders zeggen dat zij geen extra geld verdienen met de servicekosten, maar volgens stichting !WOON, die huurders helpt, is dat niet waar.
De Huurcommissie kan verhuurders vertellen om geld aan huurders terug te geven, maar ze kunnen geen boetes geven. Gemeenten kunnen nu wel boetes tot 90.000 euro geven aan verhuurders die zich niet aan de regels houden. Dit is door de Wet Goed Verhuurderschap mogelijk geworden, die op 1 juli 2023 is begonnen.
Gemeenten hebben meldpunten opgezet waar huurders klachten kunnen indienen over servicekosten. Maar sinds de nieuwe wet hebben ze nog niet veel klachten ontvangen. Dat komt deels omdat veel klachten gaan over dingen die gebeurden voordat de nieuwe wet begon. Toch willen gemeenten actie ondernemen als ze veel klachten krijgen over dezelfde verhuurder. Ze kunnen dan maatregelen nemen.