DNieuws

Veel jongeren tussen 16 en 19 jaar laten zich beïnvloeden door influencers bij financiële keuzes (= finfluencers). Dat blijkt uit onderzoek door de werkgroep Wijzer in Geldzaken van het ministerie van Financiën bij 1.005 jongeren. 
Door die invloed heeft 39% van deze jongeren geld verdiend, 46% heeft bespaard en 29% heeft verloren. Jongeren die hun eigen geld verdienen zeggen dat zij niet zo worden beïnvloed. Jongeren die geld krijgen van ouders of studiefinanciering, juist wel. 

Bijna alle jongeren (98%) hebben posts of video’s van finfluencers gezien, vooral gericht op geld verdienen en besparen. Ondanks dat de meeste jongeren twijfelen aan de betrouwbaarheid van de informatie van finfluencers, vinden ze het toch leuk om hen te volgen.

Eva van Reijmersdal, een universitaire hoofddocent, waarschuwt voor de effecten van adviezen van finfluencers op jongeren. Ze zegt dat hoewel jongeren zeggen niet alles te geloven wat finfluencers promoten, er nog steeds een risico op onbewuste beïnvloeding bestaat. Uit het onderzoek blijkt dat tweederde van de jongeren die finfluencers volgen, zich toch heeft laten beïnvloeden bij een financiële beslissing. Volgens van Reijmersdal spelen finfluencers dus een grote rol in de financiële vorming van jongeren, naast ouders en school. Het is daarom belangrijk om jongeren bewust te maken over deze vormen van beïnvloeding. 

Jongeren tussen 16 en 19 jaar worden vaak verleid tot kopen van spullen door sociale druk, reclame en invloed van influencers. Online worden jongeren ook blootgesteld aan verleidingen, zoals gokreclame en in-game aankopen, waarbij het herkennen van phishingmails en influencerreclame steeds lastiger wordt. 

30% van de jongeren uit het onderzoek heeft in het afgelopen jaar geldzorgen ervaren, zoals uitgaven die hoger zijn dan inkomsten, schulden bij familie of vrienden, of aankopen op afbetaling. Sommige jongeren hebben trucjes ontwikkeld om impulsieve aankopen te voorkomen, terwijl anderen het lastig vinden om zichzelf tegen te houden bij het zien van iets wat ze graag willen hebben. 

Deel dit

Geef een reactie

Ga naar de inhoud