DNieuws

De Zuid-Afrikaanse stad Kaapstad heeft in samenwerking met de Zuid-Afrikaanse Dovenvereniging (DeafSA) een nieuwe functie gelanceerd in de stadsapp. Door deze functie kunnen dove en slechthorende inwoners de alarmcentrale te bereiken zonder dat zij een spraakoproep hoeven te doen. Dit is bedoeld om de veiligheid te verbeteren en om het voor hen makkelijker te maken om noodsituaties te melden, iets wat eerst vaak lastig was. 

De burgemeester van Kaapstad legde uit dat de dienst gebruikers de kans geeft om hun gegevens van tevoren in te voeren. In een noodsituatie kunnen ze dan een noodsignaal via hun telefoon sturen. Het systeem bepaalt automatisch waar de persoon zich bevindt, zodat de hulpdiensten snel kunnen reageren. De dienst werkt met de brandweer, politie en ambulance. 

Als een dove of slechthorende persoon een noodoproep heeft gedaan, wordt dit via sms bevestigd zodat er verder contact kan zijn als dat nodig is. In ernstige gevallen kan de alarmcentrale ook de contactpersoon voor noodgevallen bellen voor extra hulp. Die contactpersoon is dan door de dove of slechthorende persoon geregistreerd. 

Het hoofd veiligheid en beveiliging in Kaapstad zegt dat dit nog maar het begin is. Er worden nog meer ontwikkelingen gepland. Bijvoorbeeld het invoeren van videofuncties om de dienst verder te verbeteren. 

DeafSA zal campagnes starten om ervoor te zorgen dat meer doven en slechthorenden zich aanmelden voor de dienst. DeafSA zegt dat deze dienst een belangrijke stap is om meer mensen de mogelijkheid te geven zelf alarm te slaan in een noodsituatie. 

Artikel: Tine Hedin / Teckenrapport 
Vertaling + revisie: Jos de Winde 

Deel dit

Geef een reactie

Ga naar de inhoud