DNieuws

Klanten van Albert Heijn en Jumbo merken al een tijdje dat er minder koffie van Douwe Egberts in de winkels ligt. De schappen zijn soms zelfs leeg. Dit komt doordat er harde onderhandelingen gaande zijn tussen de supermarkten en de koffieproducent.

Albert Heijn legt uit dat er nog gesprekken zijn met Douwe Egberts over de prijzen. De twee partijen zijn het nog niet eens, waardoor sommige producten minder goed beschikbaar zijn. Albert Heijn wil de prijzen voor klanten zo laag mogelijk houden. Jumbo zegt hetzelfde: ze doen hun best om boodschappen goedkoop aan te bieden.

Volgens koffiedeskundige Bregje Deben proberen supermarkten koffie goedkoop te houden, omdat koffie een belangrijk product is. Niet vanwege de winst, maar omdat veel mensen koffie kopen en daarbij ook andere producten meenemen. De prijzen van koffiebonen zijn wereldwijd gestegen door mislukte oogsten en klimaatverandering. Hierdoor moet iemand de extra kosten betalen, en dat leidt tot de huidige discussie tussen Douwe Egberts en de supermarkten.

Deben vindt dat zowel Douwe Egberts als de supermarkten nog genoeg winst maken en dat ze wat soepeler mogen zijn met de prijsverlaging. Toch denkt ze ook dat de koffieprijs wat hoger mag. “Koffiebonen worden duurder en door de klimaatverandering zal er minder koffie zijn,” legt ze uit. En volgens de economische regels betekent schaarste vaak hogere prijzen.

Daarom begrijpt ze dat het bedrijf achter Douwe Egberts de prijzen verhoogt. Ze noemt het ‘slim’, omdat het bedrijf de schaarste als reden kan gebruiken. Maar ze vindt het jammer dat dit signaal nu pas komt. “We hadden al veel eerder over de koffieprijs en de positie van koffieboeren moeten praten,” zegt ze.
Uiteindelijk verwacht ze dat er een oplossing komt en dat de koffie weer in de winkels ligt. Maar hoe lang dat duurt, blijft onzeker.

Deel dit

Geef een reactie