Tussen 2018 en 2022 is het gebied waar je moet betalen om te parkeren in Nederland gegroeid van 540 naar 660 vierkante kilometer, volgens gegevens van Mobiliteitsspectrum. Omdat je op steeds meer plekken moet betalen om te parkeren, zijn Nederlanders elk jaar meer geld kwijt aan parkeervergunningen en openbare parkeerplekken. In 2023 rekenden gemeenten gemiddeld 63 euro per inwoner aan parkeerinkomsten. Sinds vijf jaar geleden is dat een stijging van 14%. Parkeergarages van commerciële bedrijven zijn niet inbegrepen in deze cijfers.
Gemeenten hebben de moeilijke taak om de parkeertarieven te bepalen. Ze willen hiermee de drukte in de stad regelen, maar veel mensen zijn tegen hogere kosten. Vooral in Zuid-Holland zijn de parkeerkosten flink gestegen, daar betaalden mensen drie keer meer dan gemiddeld. De hoogste parkeerinkomsten zijn in Zandvoort, Harlingen en Amsterdam. Harlingen heeft vooral hoge opbrengsten door toeristen die daar parkeren voor de veerboten naar Terschelling en Vlieland.
Het uitbreiden van betaald parkeren roept vaak weerstand op. In Haarlem en Katwijk werden plannen via stemmingen tegengehouden. In Den Haag komt er mogelijk ook een stemming over het invoeren van betaald parkeren in bijna de hele stad.
Tegenstanders noemen betaald parkeren vaak een “melkkoe” voor gemeenten, maar volgens onderzoeker Giuliano Mingardo van de Erasmus Universiteit is dat niet waar. Gemeenten vragen parkeergeld niet om extra winst te maken, maar om de kosten van onderhoud en controle te betalen. Mingardo legt uit: “Als parkeren gratis zou zijn, moeten alle inwoners meebetalen, omdat onderhoud en controles ook geld kosten. Dat geld zou dan uit andere belastingen moeten komen. Gratis parkeren bestaat dus eigenlijk niet.”
Betaald parkeren zorgt er niet altijd voor dat mensen minder auto gaan rijden, maar het helpt wel om het autogebruik beter te regelen. Hoewel de parkeerprijzen stijgen, neemt het aantal auto’s in Nederland ook toe. Met meer auto’s per persoon is het belangrijk om parkeren goed te organiseren. Daarom vindt Mingardo dat het uitbreiden van betaald parkeren logisch is om beter te reguleren.
