Supermarktketen Aldi stopt met het scannen van boodschappen via de app. Klanten moeten hun producten weer laten scannen door een medewerker aan de kassa. Uit onderzoek van Aldi blijkt dat veel mensen dit fijner vinden.
De meningen over de zelfscankassa zijn verdeeld. Sommige mensen vinden het handig als ze haast hebben, terwijl anderen het juist ongezellig en onpersoonlijk vinden. Er zijn ook klanten die zich ergeren aan lange wachtrijen bij de gewone kassa’s.
Bij de zelfscankassa gaat het niet altijd goed. Soms herkent de scanner een product niet, is er een probleem met het wegen of is er controle nodig. Dit kan klanten boos of ongeduldig maken, vooral als ze toch hulp moeten vragen. Sommige mensen vinden het ook niet fijn als hun boodschappen worden gecontroleerd.
Uit onderzoek blijkt dat er meer diefstallen zijn bij zelfscankassa’s. Ook worden medewerkers die controles doen vaker boos of agressief benaderd. Dit laat zien dat technologie niet altijd beter is. Hoe meer zelfscankassa’s er zijn, hoe meer problemen er komen.
Toch zijn er ook mensen die de zelfscankassa graag gebruiken. Ze vinden het snel en efficiënt, vooral bij kleine boodschappen. Andere supermarkten blijven de zelfscankassa’s daarom nog wel aanbieden, ondanks de nadelen.
Voor nu kiest Aldi ervoor om weer volledig terug te gaan naar de traditionele kassa’s met een medewerker.
