Playmobil is 50 jaar geworden, maar dat is geen reden voor een feest.
Op de speelgoedbeurs in het Duitse Neurenberg waar het bedrijf in 1974 de eerste poppetjes presenteerde, kondigde de topman van Playmobil gisteren een nieuwe koers aan. De fabrikant gaat onder andere meer poppetjes maken van bekende mensen, zoals van de Duitse nationale voetbalploeg, om zo verzamelaars aan te spreken.
Het bedrijf achter Playmobil ontsloeg onlangs 700 werknemers vanwege jarenlange daling van de verkoopcijfers. Het bedrijf zegt dat dat door de hoge inflatie komt, maar speelgoedexperts hebben daar twijfels over. Ze wijzen op de snelle veranderingen in de wereld en geloven dat Playmobil moeite heeft om zich aan te passen aan nieuwe trends.
De experts twijfelen ook of de nieuwe Playmobilpoppetjes goed gaan verkopen. Is een figuurtje van Barack Obama inspirerend voor een kind? Er is geen aandacht voor de fantasie van kinderen.
Er is ook stevige concurrentie van Lego en Funko. Met Lego kun je je fantasie wel kwijt door te bouwen; het is dynamisch. Je kan uiteindelijk minder met Playmobil. Het is kant en klaar.
Playmobil heeft ook geprobeerd om de volwassenenmarkt aan te spreken, maar dat is niet gelukt. Het is toch meer voor kleine kinderen.
Volgens een van de speelgoedexperts heeft Playmobil te lang vertrouwd op oude successen. Aan het Playmobil-poppetje kun je ook niet zoveel veranderen, zegt de speelgoedexpert. Het is daarmee vrij lastig voor het bedrijf om zich opnieuw uit te vinden. Lego is veel vrijer met het blokje als uitgangspunt.
Playmobil zou terug moeten gaan naar de basis: politie, cowboys, prinsessen, en niet te moeilijk denken met allerlei nieuwe dingen, zeggen de speelgoedexperts.