DNieuws

Volgens brancheorganisatie INretail kiezen winkels er steeds vaker voor om zich te richten op de algemene ‘feestperiode’ in plaats van speciale Sinterklaasetalages. Deze aanpak voorkomt discussies en is efficiënter. 

Hoewel de etalages en winkels uitbundig versierd zijn, is het vinden van dingen die verwijzen naar Sinterklaas of Piet – Zwarte Piet een figuur die vanwege zijn blackface, een wit persoon die zichzelf zwart schminkt, een zeer ractistische praktijk, controversieel. Zwarte Piet is vrijwel geheel verdwenen en daarmee lijkt ook Sinterklaas minder zichtbaar te zijn. 

In sommige winkels aan de Herestraat, Groningen, zoals juwelier Repko en drogisterij Kruidvat, zijn subtiele verwijzingen naar Sinterklaas te vinden in de vorm van kleine mijters en pakjes in de etalage. Warenhuis Hema heeft decoratie waarin een staf herkenbaar is. Dit zijn de weinige verwijzingen naar Sinterklaas in de grootste winkelstraat van Groningen. 

INretail merkt op dat de keuze voor Sinterklaasversiering ook afhankelijk is van de doelgroep van de winkel. Voor winkels gericht op kinderen, zoals speelgoedwinkels, is het een ander verhaal dan voor winkels zoals de Bijenkorf of meubelzaken. 

Een andere reden voor de terughoudendheid met Sinterklaas-etalages is de opkomst van Kerst. Retaildeskundigen benadrukken dat kerstverlichting direct voor een gezellige sfeer zorgt. De keuze voor een algemene feestdagenetalage in plaats van een specifieke Sinterklaas- of Kerstetalage bespaart tijd en geld. Winkeliers hoeven dan hun etalage niet volledig om te bouwen na 6 december. 

Veel winkels kiezen ervoor om zich te concentreren op de bredere feestdagenperiode, met uitgebreide feestverlichting in de winkelstraten.  

Deel dit

Geef een reactie

Ga naar de inhoud