Nieuwe regels moeten wantoestanden bij rijscholen aanpakken en het slagingspercentage verbeteren, waardoor beginnende automobilisten veiliger de weg op gaan.
Rijlessen worden verplicht. Nu kan iedereen nog zonder opleiding afrijden. Leerdoelen bij de rijlessen worden duidelijker, zoals rijden in het donker, 130 km/u rijden en bespreken van sociaal rijgedrag.
Het rijonderwijs wordt verdeeld in vier stappen, met steeds moeilijkere verkeerssituaties om te oefenen. Tussentijds wordt met de leerling, ouders of instructeur besproken wat er al geleerd is en wat nog beter kan. Hoewel het examen zal veranderen door het nieuwe leerplan, blijft het aantal examens hetzelfde om kosten te beperken: één theorie- en één praktijkexamen.
Rij-instructeurs moeten een opleiding volgen bij een erkende opleiding en elke vijf jaar opnieuw examen doen, zowel theorie als praktijk. Als ze drie keer zakken, mogen ze geen rijlessen meer geven.
Door de strengere eisen kunnen rijlessen duurder worden, maar omdat hierdoor meer mensen in één keer slagen, besparen ze uiteindelijk geld. Nu slaagt maar 52% van de mensen in 1x, wat betekent dat de helft opnieuw moet betalen voor meer rijlessen en een nieuw examen. Dat kost extra geld.
Demissionair minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat zegt dat jongeren door de nieuwe regels waarschijnlijk sneller zullen slagen voor hun rijbewijs. Hij zegt dat problemen zoals fraude tijdens het examen, instructeurs die opzettelijk te vroeg laten afrijden en misleidende lespakketten om ‘snel af te rijden’ moeten worden aangepakt.
Er komt een Adviescommissie Rijonderwijs om de kwaliteit van het rijonderwijs te controleren en te verbeteren.