DNieuws

Supermarkten gebruiken soms trucjes om klanten te laten denken dat producten goedkoper zijn geworden, volgens de Consumentenbond. Vooral Aldi, Dirk en Jumbo zouden dit doen. De supermarkten zelf ontkennen deze beschuldigingen van de Consumentenbond. 

Bij Jumbo staat ‘blijvend in prijs verlaagd’ bij een pakje boter, maar de prijs is in vijf maanden juist met 21 procent gestegen. Aldi heeft een aanbieding met bakpapier dat is verlaagd van 1,09 naar 0,99 euro, maar die verlaging gebeurde al een jaar geleden. Volgens de regels mag een aanbieding maar 30 dagen duren. Bij Dirk staat dat margarine ‘in prijs verlaagd’ is, maar de prijs werd eerst in stappen met 30 cent verhoogd en daarna met maar 6 cent verlaagd. 

De Consumentenbond controleerde honderden prijsverlagingen in supermarkten en ontdekte dat de meeste niet kloppen. Soms waren producten helemaal niet goedkoper geworden, of de prijs werd eerst verhoogd en daarna weer verlaagd om het te laten lijken alsof er een korting was. 

Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, zegt: “Supermarkten maken gebruik van neppe of onduidelijke prijsverlagingen en misleiden daarmee de klanten.” 

De supermarkten reageren verschillend op de beschuldigingen. Aldi geeft toe dat er soms te lang reclame wordt gemaakt voor aanbiedingen en dat oude prijskaartjes soms blijven hangen door fouten. Maar ze zeggen dat dit geen bewijs is van misleiding. Jumbo erkent fouten met prijskaartjes en verandert de tekst ‘blijvend in prijs verlaagd’ naar ‘in prijs verlaagd’. Ze ontkennen echter dat ze prijzen kunstmatig verhogen en zeggen dat de prijzen afhangen van veranderingen in de markt. 

Dirk ontkent dat ze eerst prijzen verhogen en daarna verlagen. Ze zeggen dat ze zich aan de wet houden en volgens de regels werken. 

Deel dit

Geef een reactie

Ga naar de inhoud