Treinreizigers krijgen de komende jaren nog veel meer last van werkzaamheden op het spoor. Dat heeft ProRail gisteren gezegd. Vorig jaar zei ProRail al dat het in 2024 meer werkzaamheden zou gaan doen buiten de schoolvakanties. Maar tussen 2025 en 2030 zal de overlast door de werkzaamheden nog groter worden.
ProRail voert werkzaamheden in één keer uit om rekening te kunnen houden met het eigen personeel. Er is bij ProRail ook een groot personeelstekort. Normaal worden de werkzaamheden in stukjes gedaan in bijvoorbeeld weekenden of ’s avonds. Maar dat wordt steeds moeilijker. Het personeel wil graag overdag werken en ProRail wil een goede werkgever zijn. Dan is alles in één keer doen handiger.
ProRail heeft ook laten weten dat er in de komende zomervakantie wekenlang (bijna) geen treinen zullen rijden rond station Amersfoort. De werkzaamheden zijn daar van 4 juli tot 19 augustus. In totaal moet er daar 5 kilometer aan spoor vervangen worden.
Amersfoort is een belangrijk knooppunt van het spoornetwerk in Nederland. Het spooronderhoud daar heeft dus grote gevolgen voor het treinverkeer in grote delen van het land. Volgens de NS reizen per dag ongeveer 80.000 reizigers van, via of naar station Amersfoort.
Waarom moeten al die werkzaamheden gebeuren? ProRail heeft uitgelegd dat een groot deel van het spoor kort na de Tweede Wereldoorlog is neergelegd. Zo’n spoor gaat eigenlijk maar ongeveer veertig jaar mee. Dus nu na 80 jaar moet het echt vervangen worden. Daarnaast verwacht NS in de toekomst meer reizigers.
Klik hier voor de lijst van ProRail met de werkzaamheden.