DNieuws

De Nederlandse Spoorwegen (NS) maakt verlies en daarom worden treinreizen volgend jaar veel duurder. De NS streept ook 500 banen weg door natuurlijk verloop om kosten te besparen. 

Voor 2024 kon de NS een prijsverhoging van 8,7 procent nog uitstellen. Het kabinet gaf namelijk eenmalig 120 miljoen euro. Voor volgend jaar is dat geld er niet, dus gaan de tarieven in 2025 alsnog 8,7 procent omhoog. Maar er komt nog meer bij. 

Het Centraal Planbureau (CPB) verwacht dat in 2025 de prijzen van spullen en diensten 2,5 procent duurder worden. De NS volgt die prijsverhoging, dus de treinkaartjes worden waarschijnlijk in totaal zelfs 11 procent duurder, als de NS geen financiële steun krijgt van het kabinet. 

In de eerste helft van dit jaar leed de NS 33 miljoen euro verlies. De NS heeft minder reizigers sinds corona, vooral door thuiswerken. Het aantal reizigers is nu 94 procent van het aantal vóór corona. 

De NS wil in 2025 de dienstregeling stabiel houden. “Die nieuwe afspraken zijn duur,” zegt de NS. “Daarom hebben het kabinet en de Tweede Kamer besloten de kosten te verdelen over de overheid, de NS en de reiziger.” 

De 500 banen moeten verdwijnen op het hoofdkantoor door bijvoorbeeld mensen die met pensioen gaan. Het gaat om 10 procent van de medewerkers op het hoofdkantoor. Er vallen geen gedwongen ontslagen en er verdwijnen geen banen bij machinisten en conducteurs. 

De NS gaat ook kantoorruimte afstoten en het aantal IT-systemen verminderen. Ook bekijken ze of treinen simpeler kunnen worden opgeknapt. “We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de besparingen zo min mogelijk impact hebben op de reizigers,” aldus de NS. 

Reizigersvereniging Rover is boos over de prijsverhoging. Rover denkt dat er nog minder mensen met de trein zullen gaan. De FNV is ook zeer boos, omdat de NS niet met hen heeft overlegd over de reorganisatie. 

Deel dit

Geef een reactie

Ga naar de inhoud