De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) wil duidelijkere afspraken over onder meer vaargedrag en communicatie op zee tussen schepen.
Vorig jaar was er een dodelijk ongeluk tussen een watertaxi en een veerboot. Hierbij kwamen drie mannen en een 12-jarige jongen om het leven.
De 2 schippers worden vervolgd. Zij worden verantwoordelijk gehouden voor dood door schuld en het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel.
In het rapport van de OVV staan verschillende adviezen.
De diensten die de zee bewaken moeten meer ruimte krijgen om te snel varende schepen te bekeuren. Nu kan dat alleen als ze de schippers op het moment zelf zien. De OVV adviseert om daarbij ook gebruik te maken van internet om de snelheid van de schepen te zien.
Als schippers een patrouilleschip zien, passen ze hun snelheid aan. Ook weten ze wanneer de patrouilleschepen varen. Zij gaan dan op andere momenten te snel varen.
Voor de kust van Terschelling geldt een maximumsnelheid van 20 kilometer per uur. Bij het ongeluk hielden zowel de veerboot als de watertaxi zich daar niet aan. De veerboot (een snelboot) voer 55 kilometer per uur en de watertaxi 29 kilometer per uur. De schippers zagen elkaar aankomen en hadden contact met elkaar. Maar ze kwamen niet tot een duidelijke afspraak. Toen botsten de schepen tegen elkaar.
De veel kleinere watertaxi verdween daarbij onder de veerboot onder water en kwam later weer boven. Bij het ongeluk kwamen vier mensen van de watertaxi om het leven. Een van hen, een jongen van twaalf, is nooit meer gevonden. Vier anderen raakten gewond, van wie één zwaargewond.
Er zijn wel al maatregelen genomen. Zo wordt nu gecontroleerd of veerboten voor de kust van Terschelling niet harder varen dan de toegestane 20 kilometer per uur.
De watertaxi’s varen geen snelle ritten meer in het donker. Heel af en toe wordt er nog ’s nachts met een snelheid van 20 kilometer per uur gevaren. Maar vanwege het risico op vermoeidheid gebeurt dat alleen als er twee bemanningsleden aan boord zijn.