Vanaf vandaag, vrijdag 1 maart, gaan de boetes voor verkeersovertredingen omhoog. Vooral de boetes voor te hard rijden worden zo’n 10 procent duurder. Hoeveel je moet betalen, hangt af van wat voor fout je maakt en met welk vervoermiddel je je verplaatst.
Als je bijvoorbeeld tijdens het autorijden je mobiele telefoon gebruikt, kun je een boete krijgen van 420 euro. Dat was eerst 380 euro.
Het lijkt erop dat de regering de boetes hoger maakt om meer geld binnen te krijgen. Maar volgens een verkeerspsycholoog van de Universiteit Groningen zal dat niet zoveel helpen om mensen minder verkeersfouten te laten maken.
Tweede Kamerleden waren het al eerder niet eens met de boeteverhoging. Ze zeiden dat het niet eerlijk was vanwege de koopkracht- en armoedecrisis. Maar de minister van Justitie Yesilgöz hield vast aan de verhoging. Een woordvoerder van het ministerie zei dat als je je aan de regels houdt, je geen boetes hoeft te betalen.
Het Openbaar Ministerie vond ook dat de boetes te hoog waren ten opzichte van hoe erg de overtredingen zijn. Bijvoorbeeld, de boete voor parkeren op een gehandicaptenplaats is nu hoger dan de boete voor sommige vormen van mishandeling.
Een van de meest opvallende verhogingen is die van de boete voor het door rood licht lopen, met een stijging van 12,5 procent van 80 naar 90 euro.
De verkeerspsycholoog zegt dat de verhogingen weinig invloed zullen hebben op het gedrag van de verkeersdeelnemers.
Hij adviseert om andere maatregelen te nemen om het gedrag te veranderen. Hij noemt het voorbeeld van een woonerf, waar mensen vanzelf langzamer gaan rijden. Dat kan ook toegepast worden op snelwegen, bijvoorbeeld door ze smaller te maken. Of om automobilisten die voor hun werk snel ergens moeten zijn en daarom te hard rijden, onderweg staande te houden door de politie. Dat zorgt voor oponthoud voor de automobilist, waardoor deze de volgende keer niet meer zo hard zal rijden.