DNieuws

Mensen die na een avondje uit een taxi willen nemen, krijgen vaak te maken met hele hoge prijzen, vooral in grote steden of na evenementen. Gemeenten proberen het probleem op te lossen, maar zonder succes. Taxichauffeurs vragen vaak hoge bedragen en weigeren klanten die niet willen betalen. Veel mensen hebben dan geen andere keus dan te betalen of op zoek te gaan naar ander vervoer. 

Uit onderzoek in Rotterdam blijkt dat ’s nachts maar 17% van de chauffeurs de meter gebruikt, terwijl dit overdag 83% is. De prijzen liggen ’s nachts gemiddeld 69% hoger dan normaal. Gemeenten zoals Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven krijgen veel klachten over weigeringen en hoge prijzen. Reizigers vinden dit oneerlijk, maar chauffeurs maken gebruik van het tekort aan taxi’s. 

Het verschil tussen straattaxi’s en apps zoals Uber en Bolt is een van de oorzaken. Apps mogen hun prijzen verhogen als er veel vraag is. Traditionele taxichauffeurs vinden dat oneerlijk en maken zelf prijsafspraken, wat zorgt voor hogere tarieven. De landelijke taxivereniging KNV begrijpt het probleem, maar zegt dat het lastig is om regels te handhaven door te weinig controle. 

Om reizigers te helpen, hebben sommige steden maatregelen genomen. In Amsterdam en Utrecht mogen chauffeurs geen korte ritten weigeren, en in Breda zorgen taxistewards voor eerlijke prijzen. Toch komen er nog steeds klachten binnen, omdat er weinig controle is. Gemeenten proberen zowel reizigers als chauffeurs tevreden te houden. 

De overheid zoekt naar nieuwe oplossingen. De Wet Personenvervoer 2000 wordt bekeken om beter in te spelen op problemen zoals de invloed van taxiplatforms. Voorlopig moeten reizigers echter zelf onderhandelen en hopen op redelijke prijzen van chauffeurs. 

Deel dit

Geef een reactie

Ga naar de inhoud