Mobiele telefoons zijn overal, ook in de auto, en videobellen voor werk is sinds corona normaal geworden. Steeds meer bedrijven ontwikkelen beleid rond dit gebruik. Bij verschillende grote bedrijven is het bijvoorbeeld verboden om tijdens het rijden telefonisch te vergaderen. Sommige bedrijven staan handsfree vergaderen toe, maar dan zonder camera.
Het instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek (SWOV) heeft een rapport gemaakt over het gebruik van mobiele telefoons in het verkeer. Hieruit blijkt dat fietsers, automobilisten en voetgangers steeds vaker hun telefoon onderweg gebruiken. Voor het eerst werd vergaderen achter het stuur ook onderzocht. Het rapport toonde aan dat één op de vijf volwassenen wel eens al rijdend vergadert. Sinds en tijdens de coronapandemie is digitaal vergaderen, ook vanuit de auto, toegenomen, wat ertoe heeft geleid dat veel bedrijven hierop een verbod hebben ingevoerd.
Vergaderen achter het stuur is wettelijk toegestaan als de telefoon in een houder zit. Maar steeds meer bedrijven verbieden bellen in de auto, ook handsfree. Volgens een van die bedrijven moeten online gesprekken gedaan worden zonder de camera aan te houden. Bij een ander bedrijf is kort handsfree bellen toegestaan, maar vergaderen achter het stuur is verboden.
Andere bedrijven staan vergaderen in de auto zonder camera wel toe. Een woordvoerder van zo’n bedrijf zegt dat medewerkers elkaar op veiligheid aanspreken en het gebruik van de camera tijdens het rijden onderling niet wordt geaccepteerd.
Verkeersveiligheidsorganisaties zijn bezorgd over deze ontwikkeling. Veilig Verkeer Nederland (VVN) zegt dat autorijden en vergaderen niet samengaan vanwege de afleiding. In het rapport van de SWOV staan ook de risico’s vermeld.
Werkgevers kunnen medeverantwoordelijk worden gehouden voor ongevallen tijdens vergaderen achter het stuur als de telefoon niet in een houder zit. Volgens een advocaat moeten werkgevers beleid voeren als ze weten dat de telefoon niet in de houder zit.
Verkeersveiligheidsorganisaties willen geen volledig verbod op telefoongebruik in de auto. Ze richten zich liever op het veranderen van gedrag en het vergroten van het bewustzijn over verkeersveiligheid bij werkgevers en werknemers.