DNieuws

Grote techbedrijven bepalen met algoritmes welk nieuws mensen te zien krijgen, wat volgens het Commissariaat voor de Media (CvdM) een probleem is voor een goed werkende democratie. Een algoritme is een soort regel dat bepaalt welke berichten of video’s op de tijdlijn verschijnen, gebaseerd op wat iemand eerder heeft geliked of bekeken. Vooral jongeren, die hun nieuws vooral via sociale media krijgen, missen hierdoor een deel van het nieuws. Het onderzoek van CvdM laat zien dat 78 procent van de jongeren nieuws ontvangt via Instagram, TikTok en YouTube. Dit nieuws komt vaak vanzelf voorbij, zonder dat jongeren er bewust naar zoeken. 

Het CvdM zegt dat dit schadelijk is, omdat jongeren veel verschillende soorten nieuws nodig hebben om een goede mening te vormen en mee te praten in de samenleving. Een van de onderzoekers zegt dat jongeren thuis minder nieuws zien, omdat er minder naar het achtuurjournaal wordt gekeken en ook geen kranten meer worden gelezen. 

Jongeren zoeken extra informatie vooral via zoekmachines, en niet direct op nieuwswebsites of apps. Daardoor zijn ze vooral afhankelijk van grote techbedrijven, waar nu weinig controle op is. Het CvdM wil dat er snel regels komen voor deze techbedrijven. Afspraken tussen nieuwsorganisaties en techbedrijven, samen met duidelijke wetten, kunnen zorgen voor meer verschillende soorten nieuws op sociale media. 

Het CvdM vindt dat er nieuwe manieren moeten komen om geld te verdienen met nieuws. In landen zoals Australië betalen techbedrijven al voor het delen van nieuws. Platforms zoals NOS Stories, NOSop3, cestmocro en RapNieuwsTV bereiken veel jongeren door vernieuwende manieren van nieuws maken. Ze gebruiken beelden en manieren van communiceren die anders zijn dan in het gewone nieuws. De video’s beginnen spannend en zijn snel gemonteerd, zodat ze opvallen tussen de andere video’s op sociale media. 

Om jongeren beter te bereiken, moeten nieuwsorganisaties hun aanpak veranderen, mogelijk met tijdelijke steun van de overheid. 

Deel dit

Geef een reactie

Ga naar de inhoud