DNieuws

Gisteren vertelden we over de ontoegankelijke informatie na de tramaanslag in Utrecht op 18 maart 2019.  
 Na de tramaanslag ging Ieder(in) samen met Dovenschap praten met het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) en Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) om de crisiscommunicatie toegankelijk te maken voor doven. DNieuws nam contact op met Ieder(in) over de stand van zaken rondom de crisiscommunicatie. 
 
Piketregeling 
Ieder(in) geeft aan dat dankzij de lobby door Ieder(in) en Dovenschap de NCTV en het Nederlands Gebarencentrum (NGc) na de coronacrisis de piketregeling hebben opgezet. 
Bij nationale of regionale crises zal een tolk Nederlandse Gebarentaal (NGT) binnen 60 minuten ter plaatse zijn voor een persconferentie. Als dat niet mogelijk is, wordt de tolk live vanuit een studio ingezet. De NCTV adviseert over deze dienst en de betreffende crisis. 

Informatievoorziening door de omroepen 
DNieuws zag dat volgens de laatste informatie van Ieder(in) er in 2020 een aanpassing in de Mediawet is doorgevoerd waarbij de omroepen worden verplicht om de informatievoorziening in crisissituaties ook voor mensen met een beperking toegankelijk te maken. 
 
DNieuws vroeg aan Ieder(in) hoe het met deze afspraak staat. Ieder(in) legt uit dat sinds de coronapandemie er nog geen situatie is geweest met een landelijke crisiscommunicatie / persconferentie waarbij omroepen die verplichting moesten uitvoeren. Wel moeten de omroepen zich aan de Mediawet houden. Zodra er een crisissituatie komt, gaat Ieder(in) monitoren of omroepen de verplichting uitvoeren. 

NL-Alert 
Ook vroeg DNieuws aan Ieder(in) of er afspraken zijn gemaakt om de informatievoorziening voor doven toegankelijk te maken op het moment van de crisis zelf. Of moeten doven wachten op een persconferentie met tolk NGT?  
 
Ieder(in) geeft aan dat er is gewerkt aan een beter toegankelijke en begrijpelijke versie van NL-Alert. De tekstberichten worden in meer begrijpelijke taal geschreven. In de toekomst kan bij doorontwikkeling van NL-Alert worden gekeken naar informatievoorziening in NGT via NL-Alert. De wens voor informatie in NGT is bekend bij JenV en NCTV. Dat is op dit moment nog niet concreet uitgewerkt en komt op een later moment. 
 
Voortgang overleg crisiscommunicatie 
DNieuws was benieuwd of Ieder(in) nog wel in contact is met Dovenschap en NCTV over de voortgang van de crisiscommunicatie voor doven.  
 
Volgens Ieder(in) hebben zij hierover regelmatig contact met de ambassade Toegankelijkheid van Dovenschap. Ook met het NCTV en JenV heeft Ieder(in) nog steeds contact.  
Ieder(in) legt uit dat Dovenschap bijvoorbeeld het afgelopen jaar met ervaringsdeskundigen was betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe NL-Alert-app. Dovenschap heeft inbreng gegeven over wat doven nodig hebben om via NL-Alert goed geïnformeerd te worden.  

Dovenschap 
DNieuws heeft bij Loraine Agerbeek van de ambassade Toegankelijkheid van Dovenschap nagevraagd of de ambassade inderdaad was betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe NL-Alert-App. Zij heeft gezegd dat dit inderdaad klopt. 
 
Agerbeek geeft aan dat zij de wens voor informatie in NGT in de app herhaaldelijk heeft doorgegeven aan Ieder(in). Zij vertelt dat Ieder(in) contact met haar gaat zoeken als er iemand nodig is voor de NGT-vertalingen.  

Klik hier voor meer info over de nieuwe NL-Alert-app. 

Deel dit
Ga naar de inhoud