Zeehondencentrum Pieterburen heeft sinds vorige week veel aandacht gekregen uit Japan. Het centrum verzorgt zeehonden die ziek, gewond of wees zijn, totdat ze weer sterk genoeg zijn om terug naar de zee te gaan.
Vorige week merkte het zeehondencentrum dat er opeens honderden meer kijkers dan normaal naar de YouTube-livestream keken. Op de livestream is een van de zwembaden te zien, waarin elf jonge zeehonden rondzwemmen. “Normaal hebben we tussen de dertig en honderd kijkers per dag, maar nu waren het er opeens driehonderd,” zegt Marco Boshoven van het zeehondencentrum.
Eerst werd gedacht aan een aanval van een hacker, maar al snel bleek dat de kijkers uit Japan kwamen. Hoe zij de livestream hadden gevonden, was niet meteen duidelijk. “We hebben vragen van de kijkers vertaald en zo ontdekt waar ze het over hadden,” vertelt Boshoven.
De aandacht kwam van een Japans account op X, dat de livestream met zijn volgers deelde. Het bericht werd meer dan 30.000 keer gedeeld, met veertien miljoen kijkers.
Sindsdien kijken duizenden Japanners naar de livestream. Ook hebben de zeehonden snel veel fans gekregen. Kijkers bespreken hun favoriete zeehond en delen online foto’s, memes en tekeningen van de dieren.
Het zeehondencentrum heeft nu Japanse informatie aan de livestream toegevoegd en medewerkers beantwoorden vragen van Japanse kijkers met behulp van een vertaalprogramma.
Volgens Boshoven is er nog een andere reden waarom Japanners geïnteresseerd zijn: een zeehond die in het water hangt met zijn kop omhoog, lijkt op een theeblaadje dat rechtop in thee drijft, wat in Japan als een symbool voor geluk wordt gezien.
Door de aandacht zijn er ook veel donaties. “We hebben in 24 uur de helft van wat we normaal in een maand krijgen,” zegt Boshoven.
Het extra geld is hard nodig, omdat het een moeilijk jaar is voor het zeehondencentrum door tegenvallende bezoekersaantallen. “De natte zomer werkt niet mee; veel Nederlanders zijn op vakantie naar de zon.”