PandaBuy heeft grote problemen. Het is een grote Chinese online marktplaats voor nepspullen. De Chinese politie is een onderzoek gestart na een rechtszaak die door merkeigenaren tegen het bedrijf zijn aangespannen.
Hoewel de PandaBuy-website nog steeds operationeel is, werken veel functies niet meer. Bezorgde klanten zijn bang dat hun bestellingen van nepspullen mogelijk niet meer worden geleverd.
De merkeigenaren hebben een advocatenkantoor ingeschakeld, maar welke merken precies, is niet bekend. Volgens het advocatenkantoor heeft de Chinese politie de opslagplaatsen en het hoofdkantoor van PandaBuy doorzocht, evenals een groep handelaren die met de website samenwerkt.
Volgens transporteconoom Roel Gevaers is het opvallend dat zo’n grote Chinese online marktplaats voor het eerst zo flink wordt aangepakt.
Het is niet bekend hoeveel mensen precies PandaBuy gebruiken. Maar in Europa is de app al meer dan een miljoen keer gedownload. De Nederlandse organisatie React, die strijdt tegen merkvervalsing, merkt op dat vooral jongeren de app graag gebruiken om nepmerkkleding te kopen. Die jongeren worden verleid door reclame op sociale media en doordat PandaBuy zo makkelijk te gebruiken is.
De helft van de jongeren in Nederland weet niet dat het kopen van namaakspullen illegaal is, zegt de douane. Er zijn ook klanten van PandaBuy die op de hoogte zijn van de risico’s en tips uitwisselen om de douane te omzeilen.
Het is moeilijk te zeggen hoe groot de markt voor nepspullen wereldwijd is. Maar het is zeker dat het grootste deel van deze spullen uit China komt, volgens de Verenigde Staten is dat zo’n 80 procent.
Het is niet zeker of het aanpakken van sites zoals PandaBuy echt invloed zal hebben op de namaakindustrie, denkt Gevaes. Hij zegt dat wanneer één site verdwijnt, er vaak meteen weer een nieuwe opduikt.