De Nederlandse Spoorwegen (NS) had een plan om vanaf 2026 een spitsheffing door te voeren. Dat betekent dat mensen voor treinreizen in de ochtend- en avondspits 2,50 euro extra per reis zouden gaan betalen.
Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft daar gisteren tegen gestemd. Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat heeft aan de NS laten weten dat het opnieuw naar het plan moet kijken en ook rekening houden met de kritiek op het plan.
Er komt binnenkort een nieuwe overeenkomst tussen de overheid en de NS. Heijnen heeft gezegd dat in er in die overeenkomst zal staan dat het nieuwe tariefsysteem pas mag worden doorgevoerd als de regering en de Tweede Kamer helemaal akkoord zijn.
Volgens Heijnen levert hogere tarieven tijdens de spits hogere inkomsten voor de NS, die dan meer treinen in kunnen zetten. Maar dit kan er ook voor zorgen dat treinreizen duurder worden voor mensen die geen andere keuze hebben, zoals mensen die in het onderwijs en de zorg werken.
Er zijn alternatieve mogelijkheden om de spitsperiode minder druk te maken, zoals het aanbieden van goedkopere abonnementen voor reizen buiten de spits. Dit moet nu eerst verder worden onderzocht door de NS, zegt Heijnen.
Reizigersorganisatie Rover heeft eerder dit jaar al gezegd dat zij niets in het plan zien. Rover heeft kritiek dat de NS bijna geen extra diensten hoeven te leveren, terwijl reizigers wel te maken krijgen met grote prijsverhogingen en een spitsheffing. Rover kijkt ook naar de dienstregeling: die moet beter worden. De NS mag de eerste en de laatste treinen gaan schrappen bij het nieuwe contract. Rover is het daar niet mee eens.
Volgens Rover is het niet juist dat andere vervoerders in Nederland wel aan hele strenge eisen moeten voldoen, en de NS niet. Rover heeft aan de Tweede Kamerleden een lijst gegeven met voorstellen om het contract te verbeteren.