DNieuws

De Duitse regionale oudervereniging van kinderen en jongeren met een auditieve beperking in Noordrijn-Westfalen heeft scherpe kritiek gegeven op de inclusie op scholen in Duitsland.

In haar verklaring van 16 augustus 2023 verwijst de vereniging naar het standpuntnota “Schoolinclusie effectief implementeren” van het Duitse Instituut voor Mensenrechten.

De vereniging zegt: “Wij vinden dat het plan voor de verandering van basisscholen tot inclusieve scholen vooral kinderen met een auditieve beperking discrimineert […]. De gebarentaalgemeenschap en haar traditionele dovencultuur worden bedreigd door de nadelen ten opzichte van de gesproken taal en door individuele inclusie of kleine groepen met leeftijdsgenoten.”
Door de verandering naar inclusieve scholen kunnen kinderen met een auditieve beperking niet meedoen met de communicatie en ze hebben geen gelijke kansen. De vereniging: “Ook als ze in een klas zitten met andere kinderen met een beperking, hebben die andere kinderen geen problemen met de gesproken taal, en kinderen met een auditieve beperking wel. Daardoor hebben kinderen met een auditieve beperking geen gelijke kansen […] voor communicatie in de klas en voor democratie in de klas.”

De oudervereniging sluit zich aan bij de eis van de Deutsche Gehörlosenbund (de nationale belangenbehartiger van doven, in Nederland is dat Dovenschap, red.) voor erkenning van de Duitse Gebarentaal als minderheidstaal. “Bij de verandering van basisscholen naar inclusieve scholen moet men weten dat kinderen met een auditieve beperking het beste af zijn in een omgeving waar ze hun eigen taal, gebarentaal, kunnen gebruiken. Dit is belangrijk voor hun educatieve en sociale ontwikkeling. Hierbij is het belangrijk dat de gebarentaalgemeenschap wordt beschermd als taalminderheid.” Dit bijzondere kenmerk mag niet zomaar worden genegeerd, volgens de vereniging.

Volgens de vereniging is de standpuntnota gebaseerd op 40 jaar ervaring met schoolinclusie. Leerlingen met een auditieve beperking zouden zich daarom vaak geïsoleerd voelen in reguliere scholen, omdat ze hun horende klasgenoten niet kunnen volgen.

Volgens de oudervereniging zijn dovenscholen een belangrijke broeiplaats van de dovencultuur. De dovenscholen bestonden al lang vóór de speciale scholen. Het Duitse Instituut voor de Mensenrechten heeft gezegd dat leerlingen met speciale behoeften vaak de school verlaten zonder diploma. De oudervereniging vindt dat dat niet klopt voor de dovenscholen.

Op X (voorheen Twitter) heeft professor Dr. Christian Rathmann gezegd dat hij de verklaring van de oudervereniging steunt. Professor Rathmann is het hoofd van de afdeling Dovenstudies en Gebarentaaltolken aan het Instituut voor Revalidatiestudies aan de Humboldt Universiteit in Berlijn. “Individuele inclusie is vaak moeilijk vanuit het oogpunt van mensenrechten.”, zei hij, “Veel belangrijker zijn gebarenvaardige leerkrachten voor kinderen met een auditieve beperking, van wie er nog veel te weinig zijn.”

Auteur: Wille Felix Zante (Taubenschlag)
Vertaling en revisie: Jos de Winde

Deel dit

Geef een reactie

Ga naar de inhoud