McDonald’s heeft laten weten dat hun bekende fritessaus tijdelijk verkrijgbaar is in een handige knijpfles. Die kun je kopen via hun app. De saus, die door veel mensen onmisbaar is bij de frietjes van McDonald’s, kan voor €3,50 worden besteld, maar wees gewaarschuwd: op is op.
Culinair schrijver Susan Aretz heeft al de knijpfles gekocht. Ze zegt dat het een bijzonder ding is dat ze niet kon weerstaan.
Zij legt ook uit dat doordat er niet veel van beschikbaar is, consumenten hebberig worden. Ze willen het daarom snel kopen, ook al kunnen ze het zelf maken.
Aretz legt uit dat McDonald’s slim handelt door limited editions (beperkte hoeveelheid) en tijdelijke aanbiedingen te gebruiken. Als er van een bijzonder product maar weinig van is, geven consumenten er meer waarde aan en willen het dus snel kopen.
Patrick Wessel, een consumentenpsycholoog, zegt ook dat onze hersenen er van uit gaan dat iets waardevol is als er weinig van is. Hij geeft daarbij aan dat merken van spullen die mensen blij maken het meeste voordeel hebben bij dit soort trucjes.
Aretz zegt dat sociale media veel invloed hebben, zoals bijvoorbeeld bij het promoten van spullen van restaurants en fastfoodketens. Ze verwijst naar de FEBO-spulletjes en naar restaurants in Amsterdam die populair werden door berichten op TikTok en Instagram.
Aretz snapt de aandacht rondom de knijpfles, maar verwacht dat ‘ie snel weer voorbijgaat. “De wereld is al verrot genoeg, dit is juist leuk nieuws. Maar morgen is er weer een andere hype.”