DNieuws

In Duitsland rijden de treinen niet t/m maandag. Dat komt door een ruzie tussen de Duitse Spoorwegen en de vakbond van de machinisten. Die ruzie duurt al lang en gaat over de CAO van de machinisten. 

De vakbond wil dat personeel dat onregelmatig werkt een 35-urige werkweek krijgt, met behoud van salaris, en wil ook meer loon. De werkweek is nu 38 uur. Volgens de Duitse Spoorwegen is die eis niet haalbaar. 

De treinmachinisten van Deutsche Bahn zijn daarom vandaag begonnen aan hun langste staking tot nu toe.  

In het goederenvervoer begon de staking gisteravond al. Vannacht kwam daar het personenvervoer bij. Deutsche Bahn verwacht dat tot en met maandag het treinverkeer flink ontregeld zal zijn en dat een groot deel van de treinen niet zal rijden. Reizigers zullen in veel gevallen op zoek moeten naar alternatieven. 

De Duitse Spoorwegen zijn boos over de staking en noemt die onverantwoordelijk. Het bedrijf deed vrijdag nog een nieuw aanbod. Volgens de Duitse Spoorwegen zijn zij op zoek naar een compromis en verscherpt de vakbond de ruzie onnodig. De Duitse Spoorwegen bieden tot 13 procent meer loon en de mogelijkheid om 37 uur per week te gaan werken met behoud van loon. 
Dat gaat de vakbond niet ver genoeg. Zij willen nog steeds een 35-urige werkweek met behoud van salaris. 

Het is de vierde staking in korte tijd. De Duitse regering en de Duitse reizigersvereniging zeggen dat beide partijen moeten terugkeren naar de onderhandelingstafel. 

Niet alleen forenzen hebben last van de staking, maar ook industrieën die veel gebruikmaken van het goederenvervoer, zoals autofabrikanten en de chemische industrie.  

Ook het internationale treinverkeer wordt door de staking getroffen. Zo rijdt de intercity tussen Amsterdam en Berlijn gedurende de staking niet. Net als de ICE International tussen Amsterdam en Frankfurt en de nachttreinen van Nightjet.

Deel dit

Geef een reactie

Ga naar de inhoud